Forum www.sufizm.fora.pl Strona Główna www.sufizm.fora.pl
Sufizm - nauka, kultura, mistyka i duchowość wschodu - Suficki Port Duchowy
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Tańce Sufickie w Polsce - Sufi Dance in Poland

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sufizm.fora.pl Strona Główna -> QAWWALI - Muzyka i Tańce Sufickie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
chishtiyya
Administrator



Dołączył: 29 Sie 2010
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska - Indie
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 19:33, 29 Sie 2010    Temat postu: Tańce Sufickie w Polsce - Sufi Dance in Poland

Kiedy mowa o tańcach duchowych, tańcach światowego pokoju czy tańcach duchowej jedności, wszystko to odnosi się do tańców sufickich. Tańce sufickie to intensywna praktyka sufich służąca uwolnieniu tego co napięte, niejasne i stworzeniu obszernej wewnętrznej przestrzeni, w której jest miejsce na spokój i samoakceptację. Tańce sufickie często służą duchowemu uzdrawianiu.

Dynamiczy taniec przy specyficznej muzyce qawwali, przeplatany jest relaksacją, pogadankami na temat „prawdziwego Ja” i sufickimi przypowieściami o wędrownych fakirach i mędrcach takich jak Nasrudin czy Nizammudin.

Taniec mistyczny odgrywa ogromną rolę w praktykach religijnych, powstałego w XIII wieku bractwa sufickiego zwanego "tarika mawlawijja" czyli mewlana. Jego założycielem był Dżalal ad-Din Rumi (1207- 1272), pochodzący z Balchu w Horasanie. Tańce wirujących derwiszy z bractwa "mawlawijja" stanowią jeden z wariantów mistycznej podróży tanecznej, na którą składają się obroty i ruch po obwodzie koła.

Tańce sufickie znane także jako tańce pokoju w Polsce nauczane są przez autoryzowanych nauczycieli tańca sufickiego w ramach zajęć szkoły duchowej Sufi Chishty z Ajmer w Indii: Murshida Aliyah oraz Murshid Ahmad. W Polsce szkołę tańców sufickich prowadzą mistrzowie autoryzowani przez sufickiego mistrza Pir Ajmeri i strażników świątyni Khwaja Moinuddin z Indii.

Pomimo tradycji początkowo wywodzącej się z islamu (VII wiek), sufizm stanowi oddzielną charyzmatyczną szkołę mistyczną, która pozostaje przez wieki i jest dość wrogo odbierana przez religię islamu. Sufizm wskazuje nam drogę do odnalezienia naszego wyższego, czystego JA, stanowiącego jakość różną od ludzkiego EGO.

Taniec sufi reprezentuje dynamiczną formę medytacji polegajacą na dość prostych ale i czasem skomplikowanych zestawach ruchów. Nadrzędnym celem tychże ćwiczeń jest osiągniecie stanu totalnej relaksacji i w ten sposób przygotowania się do identyfikacji opozycji JA - ŚWIAT.

Wielkie znaczenie ma muzyka i śpiew w tradycji Żarliwców Bożych (Abl-e Haqq / Iran). Utrzymuje się w niej znaczna ilość tzw. zikrów (dhikrów), tzn. świętych słów śpiewanych według ściśle określonych melodii i granych na dwustrunowej lutni tanbur oraz bębenku daf. Każda melodia wyraża pewien stan ducha, pewną rzeczywistość metafizyczną, w którą grający może wprowadzić słuchaczy.

Derwisze Sufi (Maulawiyah, jak ich nazywają w Indiach), z których wywodzą się Żarliwcy Boży przenoszą się w Ducha świętego przy pomocy tańca. Po wykonaniu kilkudziesięciu obrotów znajdują się w ekstazie duchowej, podczas którego doznają wrażenia mistycznego lotu. Mistrz Sufi Hazrat Inayat Khan uważa, że muzyka jest harmonią wszechświata, tą harmonią jest życie przejawione w człowieku, który jest miniaturą wszechświata.

Ażeby zrozumieć, na czym polega zjednoczenie sufickiego derwisza z Bogiem, musimy cofnąć się do XIII wieku. Z tego czasu pochodzi wspaniały budynek z turkusową kopułą znajdujący się w Konyi. Jest to dawna siedziba tańczących derwiszów, a obecnie Muzeum Mewlewitów. Dla muzułmanów wciąż jest to święte miejsce, a to z powodu Grobowca Mevlâny, który się tam znajduje.

Mevlâna, inaczej Dżalal al-Udin Rumi, poeta i mistyk, jest uważany za założyciela zakonu derwiszów. Do dziś odwiedza jego grób ponad półtora miliona osób rocznie, którzy modlą się i proszą go o wstawiennictwo. Niegdyś zanurzano w deszczówce koniec jego turbanu i wierzono, że ma moc uzdrawiania chorych.

Symbole tańca derwiszów

Dla tańczących derwiszy każdy element tańca sufickiego ma znaczenie symboliczne. Wirujący ruch jest przypomnieniem ruchu mikrokosmosu i makrokosmosu, tańcem w rytmie planet, a tancerze poruszają się niczym planety w kosmicznej pustce. Prawa ręka uniesiona jest do góry, ku niebu, a lewa skierowana jest w dół, co oznacza, że przekazują boskie błogosławieństwo z nieba na ziemię. Derwisz jest tym samym łącznikiem między dwoma światami. Przed i po ceremonii derwisze przekazują sobie ukłon, co symbolizuje szacunek, jaki członkowie bractwa powinni żywić dla innych ludzi.

Ważna jest także muzyka, bowiem dźwięk trzcinowego fletu sam Rumi porównał do jęku duszy tęskniącej do Boga. W swym najważniejszym poemacie Rumi pisał o trzcinie wyrwanej z kłącza, z której został zrobiony flet. Jego rzewny dźwięk brzmi tak, jakby opłakiwał wydarcie z kłącza, dzięki któremu żył i rósł. To metafora ludzkiego losu: człowiek – zanim znalazł się na tym świecie – żył w Bogu. Teraz może jedynie zagrać pieśń pełną tęsknoty i smutku. Sufi poprzez taniec jednoczą się z Bogiem. Są przekaźnikami jego łaski, co symbolizuje jedna ręka skierowana do góry i druga skierowana ku dołowi. Oznacza to, że nic nie zatrzymują dla siebie. Wszystko przekazują ziemi i innym.

Piotr Pałagin

Jednocześnie informujemy zainteresowanych, iż nic nam nie wiadomo o tym, czy rzekome "tańce sufich" prowadzone przez Piotra Pałagina mają jakikolwiek związek z sufizmem ani w jakiej linii autentycznego sufizmu osoba ta mogłaby być autoryzowana. Aktualnie wiele osób pod hasłem "tańce sufickie" realizuje swoje własne pomysły, które zwykle nie mają z sufizmem nic wspólnego i są jedynie oszukiwaniem ludzi dla marnego zysku z tandetnego kursu.

Kontakt:

chishtiyya(małpa)yahoo(kropka)com


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ofiel Chishty
Taleb - Poszukujący



Dołączył: 07 Wrz 2014
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 17:53, 30 Sty 2022    Temat postu:

Dziwne są te klupy pseudo rozwoju, które ściągają jakiegoś ruska, który nic z sufizmem nie ma wspólnego i żeruje na ludzkiej niewiedzy w tematyce sufich i sufizmu. Także jakieś ćpuny i narkodilerzy krążą z wymysłami jakoby sufi ćpali jakieś grzyby i marihuane, co jest obrzydliwym kłamstwem i fałszem. Sufi co najwyżej opiekowali się w historii narkomanami, którzy byli na leczeniu z tych chorobliwych nałogów niszczących mózg i blokujących łączność z boską Duszą oraz z Bogiem. Ćpuny grzybowe i marychowe, opiatowe, zwykle są przez resztę życia niezdolne do paktyk rozwoju duchowego, a ich Świadomość jest zdegradowana, podobnie jak u alkoholików i ćpających tytoń czu nikotynę. Najpierw to się leczyć trzeba z narkomanii, a potem dopiero można podjąć duchową ścieżkę, chociaż wcale nie jest łatwo żyć ze zrujnowanym narkotykami mózgiem i umysłem.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sufizm.fora.pl Strona Główna -> QAWWALI - Muzyka i Tańce Sufickie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin